Solar Impulse 2

To the edge of space op zonne-energie: elektrisch zonnevliegtuig SolarStratos maakt het waar

SunPower wil grenzen verleggen als het gaat om duurzame energie en is daarom supporter van pioniers en avonturiers. Raphaël Domjan is zo’n pionier. Hij reisde de wereld rond per boot zonder één druppel brandstof te gebruiken: hij maakte enkel gebruik van zonne-energie. Dit keer is zijn missie de stratosfeer. Hij wil een hoogte van 30.000m bereiken met een elektrisch vliegtuig aangedreven door SunPower zonnecellen.
Zonnepaneel Technologie
Solar Pioneers
PlanetSolar catamaran

PlanetSolar Catamaran

Raphaël Domjan was in 2008 de initiatiefnemer van de PlanetSolar Catamaran. Al jaren droomde hij van een duurzame boot volledig aangedreven door zonne-energie. Met SunPower zonnecellen wist hij zijn project te realiseren. In 2010 begon hij aan zijn wereldreis -van Monaco naar Monaco, 60.000 km- welke hij in 584 dagen wist te voltooien. Hij verbrak onderweg meerdere records: de snelste oversteek van de Atlantische Oceaan met een boot op zonne-energie en de langste afstand ooit afgelegd door een elektrisch voertuig op zonne-energie.

De PlanetSolar was tevens de eerste boot die de wereldreis enkel op zonne-energie maakte.

Zonder SunPower was dit niet mogelijk geweest, alleen SunPower zonnecellen konden genoeg vermogen leveren op de beperkt beschikbare oppervlakte.
Raphaël Domjan

Bij het ontwerpen van een boot telt elke gram en elke centimeter. Alleen SunPower kon zonnecellen leveren die krachtig genoeg waren en tegelijkertijd weinig ruimte innamen. “Bij minder efficiënte zonnecellen was er meer oppervlakte nodig geweest, dit zou de boot groter en zwaarder gemaakt hebben.”

Na bijna 10 jaar is de PlanetSolar catamaran nog altijd in gebruik, nog steeds met dezelfde zonnecellen. Zelfs na langdurig blootgesteld te zijn aan hoge golven, zout zeewater, windstoten en de veelvuldige voetstappen van de bemanningsleden op het dek waar de zonnecellen liggen, leveren ze nog steeds ruim voldoende vermogen. De zonnecellen zijn destijds aangepast aan het ontwerp van de boot, maar maken gebruik van dezelfde cel-technologie die voor u thuis ook beschikbaar is.

Volgende missie: de stratosfeer

SunPower Maxeon

Na de wereldzeeën wil Domjan het luchtruim veroveren met een speciaal ontworpen vliegtuig op zonne-energie, de SolarStratos. De SolarStratos is het eerste tweezittersvliegtuig met een elektrische motor op zonne-energie en tevens het eerste bemande zonnevliegtuig dat de stratosfeer zal bereiken. Vanaf de aarde gezien is de stratosfeer de tweede laag van de atmosfeer, ofwel “the edge of space”. Domjan en zijn team zijn momenteel bezig met testvluchten en willen hun missie dit jaar nog uitvoeren. Hij streeft ernaar om met de SolarStratos een hoogte van rond de 30.000m te bereiken, ruim twee keer zo hoog als reguliere lijnvliegtuigen. “De bolling van de aarde die zich aftekent tegen het heelal is op deze hoogte goed zichtbaar, je waant je in de ruimte”.

Bewolking is er op deze hoogte niet of nauwelijks, dat zorgt niet alleen voor een prachtig uitzicht, maar nog belangrijker: er is ruim voldoende zonlicht om de zonnecellen te voorzien. Er is nog een reden waarom  zonnecellen van SunPower uitermate geschikt zijn voor dit avontuur: de SolarStratos wordt blootgesteld aan extreme temperaturen tot -60 graden Celsius. SunPower zonnecellen zijn hier niet alleen tegen bestand, ze presteren er zelfs erg goed bij. Veel zon en lage temperaturen zijn ideale condities.

SunPower Maxeon exploded cell“Opnieuw zijn SunPower zonnecellen de enige zonnecellen waarmee we dit avontuur kunnen realiseren” vertelt Domjan: ze zijn licht, dun, slijtvast en zeer efficiënt. “SunPower produceert de meest efficiënte zonnecellen waardoor het de perfecte keuze is voor de strikte ruimte- en gewichtsbeperkingen in het ontwerp van het vliegtuig.” Domjan koos voor zijn missie SunPower Maxeon-zonnecellen, deze bedekken 22m2 van het vliegtuig verdeeld over de vleugels en de staart. Met dezelfde Maxeon-zonnecellen maakt SunPower de meest krachtige panelen1Green, M. A., et. al. "Solar Cell Efficiency Tables (versie 48)", Progress in Photovoltaics, 2016. voor huiseigenaren en ondernemingen – waaronder het eerste 400 W zonnepaneel voor particulier gebruik. Meer informatie hierover kun u hier terugvinden.

"We willen laten zien dat de huidige technologie ons mogelijkheden biedt die beter zijn dan fossiele brandstoffen. Ons vliegtuig laat zien dat commerciële luchtvaart op elektriciteit van zonnecellen haalbaar is.”

Een toekomst zonder fossiele brandstoffen

Zowel de PlanetSolar Catamaran als het SolarStratos zonne-vliegtuig zien er futuristisch uit waardoor het Science Fiction lijkt. Niets is minder waar. Voor Domjan was het erg belangrijk om te bewijzen dat er nu al technologieën bestaan waarmee het mogelijk is om zonne-energie te exploiteren en dat deze een enorm potentieel hebben. Alle materialen en onderdelen die bij de bouw gebruikt zijn, zijn beschikbaar op de markt. "We willen laten zien dat de huidige technologie ons mogelijkheden biedt die beter zijn dan fossiele brandstoffen. Ons vliegtuig laat zien dat commerciële luchtvaart op elektriciteit van zonnecellen haalbaar is.”

Een toekomst zonder fossiele brandstoffen is absoluut mogelijk, we hebben de techniek en de kennis en kunnen ontzettend veel leren van pioniers zoals PlanetSolar en de SolarStratos. Domjan hoopt dat de opgedane kennis grootschalig zal worden toegepast. In de toekomst vliegen we misschien allemaal de wereld over op zonne-energie. Als het aan SunPower ligt in ieder geval wel.

Meer informatie: Persbericht SunPower SolarStratos[MISSING LINK]

Foto's met dank aan: Planet Solar; SolarStratos