Phil Sharp Racing boat OceansLab with SunPower solar cells

De race naar een gezondere planeet

Phil Sharp: de kapitein van de schone energie verlegt grenzen met de Oceans Lab
Maxeon zonnepanelen
Solar Pioneers

Opeens vult een windstoot van 70 km/u de zeilen.

Je zet je schrap terwijl de wedstrijdzeilboot Oceans Lab je in een adembenemend tempo over de hoge golven van de Atlantische Oceaan voert.

De boog gaat op en neer, alsof de boot de meedogenloze zee van katoen geeft. Een grote golf slaat tegen de zijkant van de boot, beukt op het dek en probeert alles los te scheuren.

Je adrenaline stijgt, en dus prent je jezelf opnieuw in: Dit is geen gewone boot. Dit is een boot die hiervoor is gemaakt.

En het is inderdaad geen gewone boot. Aan het roer van de Oceans Lab staat de beroemde offshore zeiler Phil Sharp, een gepassioneerd pleitbezorger van schone technologie, en de boot wordt aangedreven door zonnetechnologie van SunPower. Dit emissievrije racewonder van 13 meter lang geeft traditionele boten met hun fossiele brandstoffen het nakijken.

Oceans Lab, de boot van Phil Sharp, met SunPower-zonnepanelen

260 Maxeon®-zonnecellen met een hoog rendement leveren het vermogen voor essentiële functies van de wedstrijdzeilboot van Phil Sharp

Bij wedstrijdzeilen op de oceaan gaat het om het verleggen van menselijke en technologische grenzen. Op zoek naar de overwinning gaan we tot het uiterste. Maar voor onze oceanen staat er veel meer op het spel: dat is een race die draait om emissievrij scheepvaartverkeer, om de zware vervuiling op volle zee te bestrijden.
Phil Sharp, beroemd wedstrijdzeiler

Nul emissie, recordprestaties

Sharp, die twee wereldrecords op zak heeft, nam in 2017 en 2018 met de enige emissievrije boot aan Class 40-races deel. Hij werd in beide jaren kampioen. “Zonne-energie biedt offshore een concurrentievoordeel,” zegt hij, en hij wijst daarbij op de aanzienlijke hoeveelheid vermogen die aan boord nodig is voor navigatie, weersinformatie, communicatie en systemen voor automatische besturing. Als een echte pionier op het gebied van zonne-energie besloot Sharp om de vervuilende dieselmotoren met hun frequente storingen te vervangen door SunPower-technologie die alle records breekt. Ook wilde hij “genieten van varen in alle stilte, zonder uitlaatgassen” zonder in te leveren op de prestaties.

Phil Sharp

Phil Sharp nam in 2017 en 2018 met de enige emissievrije boot deel aan de Class 40-races en werd beide jaren kampioen.

Het maakt allemaal deel uit van Sharp's missie: hij wil de kracht van sport inzetten om duidelijk te maken hoe belangrijk de gezondheid van onze oceanen is. En het is een ontnuchterende boodschap: Wereldwijd zorgt vervuiling van de zee voor 15% van de uitstoot van stikstofoxide1Derde IMO-onderzoek naar de uitstoot van broeikasgassen uit 2014 en 400.000 voortijdige sterfgevallen per jaar2Cleaner fuels for ships provide public health benefits with climate tradeoffs – Sofieve et. al., Nature Communications, feb 2018. https://www.nature.com/articles/s41467-017-02774-9. Toch is Sharp is er heilig van overtuigd dat hard werken en inzet voor innovatie op het gebied van schone energie het tij kunnen keren. De Internationale Maritieme Organisatie heeft onlangs toegezegd om de CO2-uitstoot van schepen met ten minste 40% te verminderen in 2030 en 70% in 20503Resolutie over de initiële IMO-strategie voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen door schepen. “De scheepvaartindustrie heeft een hogere uitstoot van broeikasgassen dan de luchtvaart, maar loopt ver achter als het gaat om de ontwikkeling van schone technologie. De industrie heeft rolmodellen nodig, zoals Oceans Lab, om schaalbare prototypen te testen en verder te ontwikkelen om de algemene invoering ervan te versnellen,” zegt hij.

Aan boord voor een gezondere planeet

Bij SunPower zijn we trots op de kleine, maar belangrijke rol die we spelen om Phil Sharp te helpen records te breken en tegelijk onze planeet te beschermen. We vinden het een eer dat hij voor het superieure rendement van SunPower Maxeon-technologie heeft gekozen om meer zonne-energie op te wekken met de beperkte ruimte op het dek. En dat hij erop vertrouwt dat de unieke massief koperen onderlaag van onze zonnecellen bestand is tegen de zware impact en de barre omstandigheden en hoge zoutconcentratie op zee. Maxeon-zonnecellen maken namelijk korte metten met 86% van de redenen waarom conventionele cellen het door corrosie en breuken laten afweten.4Wohlgemuth, J. “Reliability of PV Systems.” Proceedings of SPIE, 2008.

Sharp weet ook dat onze zonnetechnologie uitblinkt in omstandigheden met weinig licht. SunPower-zonnecellen zijn gevoeliger voor blauw licht (vroeg op de dag of wanneer het bewolkt is) en voor rood licht (laat op de dag)5Metingen van het National Renewable Energy Lab. Green, M. et al., “Solar cell efficiency tables (version 36)” Progress in Photovoltaics, 18(5), 46–352., en werken dus al even hard als het rest van Sharp's team, van zonsopgang tot zonsondergang.

Wanneer avontuurlijke pioniers zoals Sharp op zonne-energie vertrouwen om successen te boeken, en hun leven te beschermen, kiezen ze voor de betrouwbaarheid en de ongeëvenaarde prestaties van SunPower-technologie. In dit geval leveren de SunPower-cellen stroom voor de geavanceerde systemen voor automatische besturing, de satellietcommunicatie en de toegang tot informatie over het weer. Alle belangrijke functies dus. Zoals Sharp het zelf zegt: “De lichtgewicht, flexibele hoogrendementscellen van SunPower waren de voor de hand liggende oplossing.” En het is diezelfde celtechnologie van de hoogrendementspanelen van SunPower die talloze huizen en bedrijven van stroom voorziet, waarbij tot wel 35% meer energie wordt opgewekt over een periode van 25 jaar.6SunPower 400 W, 22,6% rendement, in vergelijking met een conventioneel zonnepaneel op rasters van dezelfde grootte (310 W mono PERC, 19% efficiënt, circa 1,64 m²)

Een echte pionier

Sharp is niet iemand die op zijn lauweren rust. Hij en zijn team willen in 2020 deelnemen aan het IMOCA 60-circuit, meestal de “F1-klasse” van oceaanraces genoemd. Daarvoor wordt een geavanceerde boot van 18 meter lang gebouwd. De boot wordt aangedreven door schone energie van SunPower-cellen en is de eerste boot op waterstof en elektriciteit die deelneemt aan races rond de wereld: in 2021 de Ocean Race (voorheen de Volvo Ocean Race) en in 2024 de Vendee Globe, de Everest onder de races in de zeilwereld, En dat alles solo, non-stop, rond de wereld, zonder hulp.

Oceans Lab is een gedurfd, nieuw offshore raceproject dat als proeftuin fungeert voor geavanceerde duurzame technologieën. Door de extreme omstandigheden van het wedstrijdzeilen kan het team kritieke technologieën demonstreren die beter presteren dan fossiele brandstoffen, waardoor de overgang naar een schone scheepvaart wordt versneld.

SunPower heeft veel respect voor de eindeloze energie en het uitbundige optimisme die van Phil Sharp een echte pionier maken. We kijken ernaar uit om met hem mee te zeilen terwijl hij nieuwe records vestigt, nieuwe uitdagingen aangaat en onze kwetsbare planeet helpt beschermen.

Binnenkort volgt hier meer over Sharp's poging om een ander wereldrecord van het zeilen te breken. Ook kijken we achter de schermen, benedendeks, naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van schone energie op de Oceans Lab.

Oceans Lab: De feiten op een rij

Missie: Zeilwedstrijden winnen met behulp van schone innovaties en de overstap naar duurzame energie voor een schone toekomst op zee versnellen

Vermogen: 260 SunPower® Maxeon®-cellen met hoog rendement leveren stroom voor de geavanceerde systemen voor automatische besturing, de satellietcommunicatie en de toegang tot informatie over het weer.

Het nieuwe energiesysteem van Oceans Lab maakt gebruik van de kracht van waterstof, van vitaal belang om het scheepvaartverkeer koolstofarmer te maken. Het elektrische systeem is een hybride systeem dat bestaat uit krachtige brandstofcellen die op schone waterstof werken, en lithium-ionaccu's die worden opgeladen door zonnepanelen met hoog rendement in combinatie met een hydroturbine die op het schip is geïnstalleerd.

Lengte: 12,2 meter

Topsnelheid: 50 km/u

Resultaten van Phil Sharp:

  • 2 wereldrecords als wedstrijdzeiler
  • Class 40-kampioen in 2017 en 2018
  • Enige deelnemer met een emissievrije boot in 2017 en 2018
  • Winnaar van de Route du Rhum in 2006
Zeilboot van Phil Sharp met SunPower Maxeon-zonnepanelen